Jeśli planujesz rozpocząć sprzedaż online, to świetny wybór! Internet oferuje nieograniczone możliwości dla sprzedawców, dzięki czemu możesz dotrzeć do szerokiego grona klientów i zwiększyć swoje zyski. Jednakże, przed rozpoczęciem sprzedaży w internecie, musisz wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak wybór platformy e-commerce, kwestie prawne i organizacyjne. W tym artykule omówimy przekrojowo możliwości jakie masz by wystartować z sprzedażą w internecie.
Na początku musimy się zastanowić jakie są nasze cele oraz wiedzieć, czy eCommerce to ma być dodatek do czegoś. Dodatkowe źródło dochodu, czy to ma być nasz docelowy biznes. Ja będę ten artykuł pisać z perspektywy dodatkowego źródła dochodu i uzupełnienia oferty. Pewne doświadczenia mogą być inne jeżeli u Ciebie będzie inaczej, ale mam nadzieję, że pewne rzeczy przydadzą się mimo wszystko.
Jeżeli wiemy jakie są nasze cele, jak dużo chcemy sprzedawać, na jakie rynki, możemy zastanawiać się co wybrać.
Wybór platformy e-commerce jest bardzo ważny. Nie tylko z perspektywy wygody, ale również prawnej i obsługi. Czym więcej rzeczy jest po stronie platformy, tym łatwiej taki sklep uruchomić i nim zarządzać. (Zarówno technicznie, jak i prawnie)
Warto wsiąść pod uwagę następujące elementy:
Tablice ogłoszeń i serwisy aukcyjne będą najlepszą formą dla Ciebie, jeżeli sprzedajesz okazjonalnie, lub tworzysz jakiegoś rodzaju rękodzieło.
Pamiętaj, że w tym przypadku maksymalnie dużo jest po Twojej stronie. Jedynie platforma technologiczna jest dostarczana po stronie usługodawcy. Plusem jest, że możesz sprzedawać dowolny produkt.
W tej sekcji opiszemy wyspecjalizowane portale, które w zależności od wybranej formy pozwalają nam stworzyć sklep ubraniami z nadrukiem oraz dodatkowo gadżety. Produkty tego typu nie wymagają magazynowania i kupowania do przodu towaru. Dostawca dba o produkty w wersji bez nadruku, sam nadruk jest tworzony dopiero kiedy ktoś zamówi taki przedmiot. Wszystkie 3 formy należą do tej samej grupy. Różni się jedynie ich przeznaczenie.
Chcesz stworzyć całkowicie własny sklep z koszulkami i nadrukiem? Ale nie chcesz zamrażać gotówki w towarze i zajmować się jego wysyłką i produkcją? SPOD umożliwia Ci zaprojektowanie własnych nadruków i stworzenie sklepu a następnie w kolejnym kroku zintegrowanie z Twoim własnym sklepem prowadzonym na najpopularniejszych platformach. (Np. opisywanym poniżej WooCommerce)
Od tego rozwiązania testowaliśmy wprowadzenie własnych nadruków i produktów dla Blogelist i zamówiliśmy przykładowy towar:
Minusy? Obsługa finansowa i prawna klienta jest po naszej stronie. Platforma zakupowa również. My jesteśmy obciążani przez właściciela platformy kosztami produkcji oraz wysyłki. Marże musimy sami pobrać od klienta i wyliczyć koszta. Nie jest to preferowane rozwiązanie na początek.
Poziomem dalej, który wybraliśmy jako najbardziej optymalny dla Blogelist jest własny "SpeadShop". (Jeszcze pracujemy nad docelowymi produktami) Tutaj nie wymaga on prowadzenia sklepu. Cały sklep jest prowadzony po stronie dostawcy usług. Nadal możemy ustalać własne marże, ustalać czy bierzemy udział w akcjach promocyjnych dostawcy usługi. A nawet dodać opcję personalizacji towaru dla klienta wraz z dostępem do Katalogu dostawcy z dodatkowymi motywami. (Jest to udostępnione również w naszym sklepie)
W tej samej platformie mamy też opcję Marketplace. Podstawowa różnica z poprzednim rozwiązaniem to, tutaj nie mamy osobnego sklepu z pełną personalizacja. Tutaj mamy profil w Marketplace (rozwiązanie najbardziej przypomina portale aukcyjne i tablice ogłoszeń) i nasz Towar jest oferowany wszystkim klientom platformy. Plusem tego rozwiązania jest, że możemy korzystać z obu tych rozwiązań jednocześnie i zwiększyć swoje szanse na dotarcie do klienta. Jako Blogelist również będziemy mieli tutaj swój profil i część produktów udostępnimy w Marketplace.
Tutaj krótko. Jeżeli z jakiegoś powodu chcesz mieć wszystko u siebie. Istnieją darmowe platformy, które możesz wykorzystać z pełną personalizacją i możliwością rozszerzenia poprzez wtyczki.
My testowaliśmy Woocomerce. Istnieje również integracja tej platformy z SPOD, którą również testowaliśmy. Działa to fajnie. Ale na sam początek naszym zdaniem będzie korzystanie z pozostałych dwóch platform z poprzedniej sekcji. I sami poszliśmy tą drogą.
Bramka Płatności przy własnych sklepach może być ważnym wyborem. Ponieważ my poszliśmy w kierunku korzystania z obcych platform na początku. Opiszemy tylko dwa najbardziej znane i przydatne rozwiązania.
1 Koszyk - jest najlepszym rozwiązaniem do prowadzenia małej, prostej sprzedaży. Również produktów elektronicznych. Dodatkowym plusem jest wsparcie dla działalności nierejestrowanej. Idealne rozwiązanie by sprawdzić się w biznesie, lub zacząć rozkręcać swój biznes. Wada? System działa tylko dla Polskich firm i sprzedaży w Polsce.
Nie chcemy reszty pozostawiać bez alternatywy. (Sprzedaż globalna i zagraniczne firmy) Pozostałe scenariusze szczególnie dla produktów elektronicznych w tym Płatne Mailingi, Membership, Dostęp do Baz Wiedzy, mogą skorzystać z MailingR.
Jeżeli startujesz ze swoim biznesem, albo prowadzisz bardzo mały biznes. Prostota rozwiązania będzie najważniejsza. Lepiej obsługiwać po swojej stronie? Po obcej? Lepiej otrzymywać pełną kwotę zamówienia czy prowizję/marże? Chcemy sprzedawać "ciągiem" czy okazjonalnie? Bazując na wyborach możemy skorzystać z jednego z podanych wyżej rozwiązań.
Rozpoczęcie sprzedaży online może być wyzwaniem, ale z odpowiednim podejściem i narzędziami, możesz odnieść sukces w e-commerce. Pamiętaj, że tworzenie silnej marki, zrozumienie potrzeb klientów i skuteczna komunikacja to kluczowe czynniki dla rozwoju sklepu internetowego. Bądź cierpliwy i otwarty na eksperymenty, ponieważ testowanie różnych strategii może prowadzić do odkrycia najlepszych praktyk dla Twojego biznesu. Dzięki temu artykułowi masz teraz podstawową przekrojową wiedzę na temat różnych możliwości. Powodzenia w testowaniu i wybraniu optymalnej wersji dla siebie!
Ta seria jest publikowana na dwóch blogach. SellBiz w języku Polskim oraz na Blogelist w języku Angielskim i tworzona jest jako nie płatna kooperacja i wymiana pracy. Pierwszy sezon możesz przeczytać połowę artykułów napisanych przez reprezentanta Blogelist oraz drugą połowę przez reprezentanta SellBiz.
Oryginalna wersja artykuły w języku Angielskim jest do przeczytania na Blogu Blogelist tutaj.